Hvordan forebygge tannproblemer

Vi liker å ta vare på oss selv, føle oss rene og lukte godt. Vi vasker, steller hud, hår og klær. Men hva med munnen vår? En god regel er å pusse tenner om morgenen og om kvelden før vi legger oss, 2 om dagen!

Ved å pusse tenner 2 ganger om dagen oppnår du:
Færre hull og fyllinger, mindre sjanse for periodontitt (utbredt tannkjøttsykdom), Kortere tid i tannlegestolen, lavere tannlegeutgifter, friskere ånde, et penere og friskere smil. Dette er en liten pris å betale for sunne, friske og pene tenner.

Tannen vår består av flere flater og det er viktig at alle flater blir grundig rengjort. Den deles opp slik : En flate  på toppen, dette er tyggeflaten, en flate vender mot kinnet/leppen, en vender mot tungen og de to siste flatene på tennene vender mot nabotennene.

Vi skal pusse fra side til side og frem og tilbake med korte bevegelser, med et lett trykk og med børsten skrådd litt mot tannkjøttet. Ikke hardt og med en myk børste. Elektrisk tannbørste viser seg å gi en bedre rengjøring enn en manuell børsteteknikk. Vi bruker fluor tannkrem, fluor lagres i tannen og danner et beskyttende lag på utsiden av emaljen slik at den blir hardere og mer motstandsdyktig mot syreangrep fra bakterier. Det viktigste i rengjøring prosessen er å rengjøre godt mellom tennene, her ligger ihvertfall 25% av bakteriene seg, dette bør gjøres hver dag. Gode hjelpemidler er, tanntråd, tannstikkere i tre eller gummi/plast, små tannbørster.

Små mellomrom: Tanntråden skal sages ned gjennom der det er trangt og så beveges litt opp og ned helt ned til tannkjøttet, først mot den ene tannen, så mot den andre.
Større mellomrom (ned mot tannkjøttet): bruk tre tannstikkere eller gummi-aktige, hårete tannstikkere. Disse gnis ut og inn i mellomrommet og rengjør begge sider.
Store mellomrom (kanskje pga. periodontitt): bruk større “flaske koster”. Spør også tannlegen din om råd.

Det er ikke bare matrester som er det farlige som vi ønsker å fjerne, men den tynne, seige bakteriefilmen som sitter på tannflatene.
2 ganger om dagen er det som skal til, en god vane er vond å vende 😉

Tags: